Eerste stagedag! - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Jessica Scholten - WaarBenJij.nu Eerste stagedag! - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Jessica Scholten - WaarBenJij.nu

Eerste stagedag!

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

12 Oktober 2011 | Malawi, Mzuzu

Hallo allemaal,
Voordat ik begin met mijn verhaal wil ik iedereen bedanken voor zijn reacties! Heel erg leuk om van jullie allemaal te horen. Dat doet me goed :).

Dinsdag 11-10-2011:
Om 7:30 stonden Brigith en ik op. Het plan voor mij was om geheel onder de douche te gaan, het was echter zo’n koud water dat ik dit maar even heb uitgesteld(wel een klein wasje gedaan off course ;) ).

We hadden een afspraak met het hoofd van de school om een concreet plan te maken, het was een prettig gesprek waarin veel verhelderd werd. Brigith loopt de eerste 6 weken stage op de kinderafdeling en ik op de vrouwenafdeling, hierna wisselen wij. Evaluatie data ’s zijn gepland, en het is duidelijk geworden hoe de tijdsplanning eruit gaat zien. Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag lopen wij stage van 7:30 t/m 17:00. Wij hebben van 9:30 t/m 10:00 thee pauze, en van 12:00 tot 14:00 lunch pauze. De lunch pauze is zo lang omdat er in Malawi S ’middags ook warm wordt gegeten. Op woensdag hebben wij een schooldag(zelfstandig aan opdrachten werken), en kunnen we de was doen, boodschappen en andere huishoudelijke taken.

Om 10:00 moest ik toch echt afscheid nemen van Brigith, ik liep mee met Tameka(zij leidde ons gister ook door Mzuzu). Zij was de enige verpleegkundige op de vrouwenafdeling(dit is normaal). Er lagen ‘maar’ 11 patiënten(later vertelde Tameka mij dat een verpleegkundige in het regeringsziekenhuis soms op 80 patiënten staat, in St. John’s Hospital sta je soms als enige verpleegkundige op ongeveer 35 patiënten). De verhouding tussen het aantal verpleegkundige en patiënten is erg scheef, hierdoor vertelde Tameka mij ook dat zij vaak prioriteiten moet stellen. Wat er dan bij inschiet is de administratie. Administratie wordt hier op papier gedaan, dat is een hele omschakeling voor mij!

De ziektes die ik vandaag ben tegen gekomen zijn malaria, pneumonie, tuberculose, diarree, ondervoeding. Tameka liet mij al best veel doen, wat ik erg prettig vond. Ik heb al antibiotica klaargemaakt, de administratie van 3 opnames gedaan, vitale functies(handmatig bloeddruk en temperatuur onder de oksel) rondje, bloedbuisjes naar het lab brengen, medicatie ophalen bij de apotheek etc. De meest belangrijke verpleegkundige taken zijn infuus klaarmaken, medicijnen verstrekken, infuus inbrengen, vitale functies, kweken afnemen, administratie etc. De verzorging wordt vooral gedaan door de familie! Nu hebben jullie een beetje een idee wat een verpleegkundige zoal doet op een dag ;)

Het is wel een wereld van verschil! Zo moest ik een injectie klaar maken, in de ampul zat 2ml, ik had er echter maar 1 nodig. De andere 1ml wordt opgetrokken en bewaard in een kast. Wanneer er bloed afgenomen moet worden bij opname wordt het bloed aan het achtereinde van een venflon eruit gestuwd. Bloedsuiker prikken wordt gedaan met een subcutane naald. Er wordt bij een infuus inbrengen geen stuw band gebruikt maar een handschoen. Medicatie wordt op een dienblad gezet in een bekertje met het kamer en bednummer, het wordt niet specifiek allemaal gecontroleerd. Er wordt een handtekening op een blad gezet dat het is gegeven en dan is het prima. Patiënten moeten betalen bij een cashier, dan pas kunnen zij hun ontslag medicatie krijgen. Allemaal zaken waaraan ik moet wennen!

Iedereen is erg vriendelijk en heet je van harte welkom. Toch is het lastig omdat wij de lokale taal niet verstaan(in het noorden spreken ze Tumbuka en in het zuiden Chichewa). De basis woorden zijn wel te leren, maar gedetailleerd in gesprek gaan met een patiënt wordt wel lastig denk ik. De patiënten staan echter wel open voor contact met je, wat erg fijn is. De artsen en verpleegkundigen en de rest van de medewerkers doen hun best om je erbij te betrekken, wat erg fijn is.

Al met al een goede eerste dag gehad, ik ben blij dat het achter de rug is omdat ik het toch altijd wel spannend vind!

Tot de volgende keer,
Jessica

  • 12 Oktober 2011 - 13:36

    Stephanie:

    Ga dit weekend lekker genieten van jullie vrije weekend. Maar eerst nog even 2 dagen werken. Veel plezier daar!

  • 12 Oktober 2011 - 16:36

    Corien-Korenbloem:

    Leuk Jessica,je verslag! Back to earth! Of niet dan? Zo te lezen gaat het in den beginne vrij goed? Succes hoor! In "Droo-Zuid al aardig wat kasten gevuld zodat we dinsdag a.s.goed binnenkomen.

  • 12 Oktober 2011 - 19:57

    Elise:

    Kan nog steeds niet geloven dat je daar bent, zo ongeloofwaardig:O die foto's zijn superrrrrrr!!!
    Echt een wereld van verschil he, als ik zo alles lees. Kon ik maar even zo langskomen, lijkt me zo interessant daar te zijn!
    Lekkere tijden trouwens wel om te werken!!!
    Leuk om al je verhalen te lezen, en wat kun je goed typen! :d
    Hier gaat alles ook goed, ( regen regen regen ). Voor jou info: heb het topje niet gekocht, ze hadden hem niet in het zwart ahahah!

    Hoop snel weer van je te horen!!!
    (L) u !!! Kissss

  • 13 Oktober 2011 - 14:38

    Pim En Claudia:

    leuk de verhalen koude douches, dat is minder, je raakt er aan gewend en op een gegeven moment weet je niet beter en zing je samen koude douches ole ole.
    Het is fijn dat de mensen vriendelijk zijn en je het gevoel geven welkom te zijn. Na 3 weken zit je in het ritme en
    zal je zien, dat de tijd voorbij vliegt.
    Veel plezier samen en de groetjes van het thuisfront inclusief Tommie miaaauuwwww tot de volgende reactie

  • 14 Oktober 2011 - 20:09

    Sabine:

    He Jessica, super leuk om je verslag van je eerste stagedag te lezen. Leuk ook om de foto's te bekijken. Wat een ervaring, geweldig!

  • 15 Oktober 2011 - 10:36

    Rianne:

    Nou, het klinkt goed hoor! Natuurlijk is het allemaal heel anders dan in NL, maar dat was ook de bedoeling toch?;) Ik ben weer druk aan het werk hier... Vanwege de concerten van Nick&Simon zit de tent steeds vol met mensen in rode kleding (symphonica in rosso) en de nick&simon cd draait onophoudelijk :( Gelukkig is het wel gezellig! Hoe is trouwens de temperatuur daar? Ik zie op foto's dat je een vest aan hebt?? Ben benieuwd naar je nieuwe verslag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Mzuzu

Mzuzu, Malawi

Hallo,

Vanaf 6 oktober ga ik samen met Brigith Huiberts stage lopen in het St. John's Hospital in Mzuzu, Malawi. Wij doen dit vanuit de opleiding HBO Verpleegkunde. Wij hebben gekozen voor dit land omdat wij erg benieuwd zijn naar hoe de gezondheidszorg in een Afrikaans land geregeld is, daarnaast willen wij typisch Afrikaanse ziekten in de praktijk zien, en erachter komen wat een verpleegkundige in Afrika tijdens een dienst doet. School bood ons de optie om naar Malawi te gaan. Na mij verdiept te hebben in informatie over het land(cultuur, gezondheidszorg etc.) heb ik mij in dit avontuur gestort.

Hoewel het nu pas 27 juli is, zijn de voorbereidingen al in volle gang. Zo hebben wij al verschillende inentingen gehad(je hebt geen flauw idee wat voor nare ziektes je allemaal kan oplopen), heb ik een paspoort geregeld(nee deze had ik nog niet ;)) en ben ik lijst(je) aan het maken met dingen die ik nog moet aanschaffen.

Dit is het voor nu, vlak voor het vertrek zal ik nog een berichtje plaatsen. Wij hebben te horen gekregen dat wij internet kunnen gebruiken in de Nursing School die bij het ziekenhuis gelegen is. Ik heb echter geen flauw idee hoe snel dit internet is, en of het een stabiele verbinding is ;). Ik ga in ieder geval mijn best doen om jullie op de hoogte te houden!

Liefs, Jessica.

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2012

Terug naar het land waar ik geboren en getogen ben

02 Januari 2012

Hoogtepunten en Dieptepunten

12 December 2011

Clini Clown

30 November 2011

Barmans bedtime: 1 AM

17 November 2011

Opgenomen met de diagnose Sepsis!
Jessica

Hallo belangstellende, Vanaf 6 oktober 2011 ga ik samen met Brigith Huiberts naar Malawi in Afrika. Wij gaan hier 3 maanden stage lopen voor de minor internationalisering binnen de opleiding HBO verpleegkunde in het St. John's Hospital in Mzuzu. Via dit webblog ga ik proberen jullie op de hoogte te houden van onze avonturen. Ik ga proberen een zo'n compleet mogelijk beeld te schetsen van onze belevenissen, zowel in het ziekenhuis als buiten het ziekenhuis. Hopelijk kunnen jullie de tijd vinden om de verhalen te lezen en een (ook al is het een korte) reactie te plaatsen. Liefs, Jessica Scholten.

Actief sinds 27 Juli 2011
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 29126

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2011 - 21 Januari 2012

Mzuzu, Malawi

Landen bezocht: